05:31 Domingo, 12 de Xullo de 2020
Terra e Tempo. Dixital Galego de pensamento nacionalista.

10-10-2016

A partir do día 26 foron sucesivamente todos os individuos polo que estaba formado co Concello obediencia e recoñecendo por Rei a Napoleón

A Guerra da Independencia en Mondoñedo

Valorar (7)

XOSÉ ISIDRO FERNÁNDEZ VILALBA



O 25 de xaneiro do 1809  penetraron as tropas francesas  o mando do Xeneral francés Francisco Furnier  na cidade de Mondoñedo. O primeiro que fixo  este xeneral foi o seguinte manifesto para gañarse as simpatías do pobo: “En Mondoñedo 25 de Enero de 1809. A los señores que componen las autoridades  administrativa y judicial de esta ciudad, señores. La acogida  que habeis echo tanto a mi como a mi tropa, me dan vien a entender  vuesta disposición amigable  hacia los franceses y vuestro celo  para el servicio  de vuestro legitimo  soberano  D. Josef Napoleón  tengo una grande satisfacción  en tener que dar buena quenta  de vuestra ciudad y sus  habitantes; y es preciso  que desde este día todos vuestros  actos publicos  sean promulgados en nombre de S. M. C. Dn. Josef Napoleón  Rey de las Españas y de las Indias; es preciso  igualmente  que vos hagais  conocer a todos los jueces de vuestra jurisdicción qual es vuestra resolución  y qual debe de ser vuestra conducta. Estra proclama podrá contener vuestro juramento de fidelidad y yo lo revisaré y firmare con placer.Recivid, Señores la seguridad de mi consideración”.

A partir do día 26  foron sucesivamente todos os individuos polo que estaba formado co Concello obediencia e recoñecendo por Rei a Napoleón.

O Seminario foi tomado como cuartel das tropas francesas. A finais deste mesmo mes nalgunhas parroquias de Ribadeo se produciron levantamentos contra as tropas francesas, polo que o concello veuse obrigado polas presións dos franceses a o seguinte acordo: “ Teniendo presente la ciudad  la temeraria resistencia  que hacen los vecinos de algunas  feligresias de la provincia y principalmente  las de la inmediación a Ribadeo en admitir y dar buen trato a las tropas francesas  que por ellas transitan entanto  grado que parece fueron ya funestas las consecuencias que no pudo evitarlaciudad con arto dolor suyo a pesar delos oficios  pasados desu orden por el presidente en el día de ayer alas justicias de la jurisdicción de San Cosme de Barreiros, Vidal y Cedofeita y a los curas de que se componen para conseguir la tranquilidad  y buen orden que tanto se necesita en las circunstancias día,  ademas de interponer la correspondiente suplica al Excmo. Sr. General Fournier  Comandante  de dichas tropas, a fin de que tenga la dignación de dispensar  toda su consideraciión  hacia los vecinos de los mencionados  lugares,pasandose al mismo tiempo  loso correspondientes  oficios al Alcalde de Ribadeo, a D. Vicente Lamas de la Torre, juez de la jurisdicción de Sante y a D. Antonio Raymundo Ibañez  en punto a que se sirvan hacer conocer  a aquellos  ruticos  nosolo  su estrabío, sino  aun sus propios intereses, autorizandoles con las facultades dela ciudad en el particular”.

O concello mindoniense en 27 de Febreiro nomea a D. José Pardo Montenegro, D. José  de la Vega e a o Dr. D. José Senra de Mondoñedo para que fosen a Madrid a prestar o “juramento  de fidelidad al emperador Napoleón”. O 3 de marzo e sustituido por orden do Xeneral Fournier D. José Pardo por D. José Luaces  y Presno, rexidor perpetuo do Concello  e por indisposición deste a D. José Moscoso  y Quiroga, pero por ser menor  de idade foi sustituido por  D. Xosé Pardo por orden de D. Mauricio Mathieu.

DESFEITAS E CRIMENS FEITOS POLOS FRANCESES.

O alcalde maior D. Ignacio Martínez deTorres foi varias veces reprendido e abofeteado por non cumprir as ordenes.

Na antiga fábrica de Holandillas  de San Lázaro varios soldados incendiaron grandes partidas de “lienzo” e varios “telares” que en dita casa posuían Manuela Pérez  viuda de José Botana  mestre pasamero e director dos telares que puxera o bispo Cuadrillero e Mota, e Bernarda e Xertrudis. Estás mulleres foran expulsadas da dita casa e a Xertrudis ferida nun muslo.

Da mencionada casa arrancaron as rellas, ferraxes existentes para facer ferraduras para os cabalos e queimaron a maior parte dos pisos.

O 14 de abril fusilaron no Pimpin a D. José Ferreiro cura de San Xulián de Mourence  e o seu feligrés   Manuel Novo. A partida do crego di: “ En catorce de abril de mil ochos. y nueve falleció endonde llaman Pimpin. Inmediato ala ciudad de Mondoñedo D. Jph. Ferreiro cura qe. Fue de la para. deSn. Julián de Mourence, qe. Salió condenado a pena de muere dho día la qe. Executo la comisión francesa de orden del Sr. General Don. Mauricio Mathieu comandante de la segunda División, por haber sido  convencido del delito de crimen de asesinato contra los Francese; y el día sigueinte con espresa orden y asistencia  del Alcalde mayor de dha. Ciud. Se le dio sepulutra en el campo santo deella con Misa y vigilia cantada de terno solemnizada por crecido número de sacerdotes  y capellanes aque concurrieron varios canónigos  y se tocaron todas las campanas. Y para que conste como cura de la menzda. Ciudad lo firmo – es de advertir qe toda la citada funzon. Se hizo de limosna- Franco Garcia.

Neste mesmo mes de abril as tropas francesas víronse obrigadas a marchar de Mondoñedo, cara a Terra Cha. O día 19 entran en Mondoñedo trescentos  soldados  Asturianos mandados por D. Ignacio  Pintado, apoderándose de todalas provisións que tiñan os franceses en Mondoñedo.

O 5 de maio D. Pedro  Ramón de Oya dirixiu un oficio  o Iltmo. Sr. Bispo  o seguinte: “Ilmo. Señor – Habiendo pasado  los oficios  de su ilustrisima  al sor General de la División  Asturiana  del Exercito de la izquierda D. José Boster  me dice lo siguiente. La comisión que he dado a V.  es para recoger   toda la plata que hay en las Iglesias de esta Ciudad  Dejando  unicamente  lo muy preciso para el culto diario, la que no es para emplearse sino para quedar en deposito afin de que los Franceses no la lleben como han hecho en Lugo, sin embargo de averlos recibio aquella ciudad perfectamente  sacrificandose en su obsequio. Además de esto siempre que el Ilmo. Obispo y cavildo quieran  mandar con la plata alguna  persona de su confianza  que se haga cajaa de ella y la tenga en deposito de la parte de aca del río estoy pronto a consentirlo.


Todo lo que, les hara V. Entender de mi orden diiendoles, espero no me obligarme a balerme de la fuerza. Acuyo efecto  remito A. v. quatrocientos  hombres y siendo preciso yran  quantos se necesiten pa. el efecto  Dios Gue. A. v. ms. Años Quarto General quatro de mayo  de mil ochocientos nueve. Jose Boster. En su consecuencia  espero que V. I. dara el pronto cumplimiento  a mi comisión  no dando lugar lo ejecute a la fuerza. Lo que no espero  de V. I.  deviendome  ser sensible  obrar por mi propia mano. Dios Gue. á V. S.  ms. Años  Mondoñedo 4 de mayo de 1809 –Pedro Ramón de Oya y Méndez. Ilmo. Sr. Obispo.

Levouse a prata da catedral o sr. Oya, pero desde Villaodrid o dous de xuño  ordenou o cabido que pasase a recollela  pois el non podía responder por ela polos perigos  que se lle presentaban  para conducila o seu destino. Entre outras pezas se levaron: A custodia ou tabernáculo do altar maior  con unha imaxe de Ntra. Sra. e doce mecheros, Quatro brandones o hacheros, dous atriles … A suma total e de novecentas  noventa e tres libras e  dúas onzas de prata as cales ían en sete caixóns.

D. Miguel Antonio de Blanes auditor de Guerra del Reino manda un oficio con data  do 5 de Nadal  de 1809 o arresto de D. José Ganso Gonzale, boticario de Mondoñedo, o cal había sentenciado a catro anos  de presidio en Africa “por adicto al partido Francés y estaba fugado del deposito de desterrados de la plaza dela Coruña”.

SAN  PEDRO DE RIOTORTO

No libro primeiro de Fábrica ai a seguinte nota: “Como cura de San Pedro  de Riotorto certifico  que con el motivo del ataque que ejercito fránces hizo contra el paisanaje  de este partido  y exto. De las orillas del Hen se alojo una partida  en mi iglesia (San Pedro de Riotorto) y casa rectoral causando daños considerables en los dos sitios; entre los quales  han sido romperme todos mis libros y tres parroquiales como este el de la Fábrica, según es público  y notorio y se hizo reconocimiento a presencia de Don Domingo  Gutiérrez  actual cura de Corvelle, Don José Salgado  escribano y otros muchos vecinos para que conste lo firmo”. Dr. D. Andrés Guerra.

                        BRETOÑA

Nun dos libros de defunción atopamos unha pequena nota que pon:Guerra da independencia ano 1809 4 soldados mortos. Repasamos  o libro e atopamos as partidas de José Juan, Matheo Ferrero, Benito García e Manuel Torres.


A partida de José Juan dí: “Jose Juan soldado. En veinte y uno de mayo de mil ochocientos  y nueve yo  Dn. Antonio Fernández de Ron cura  Rector  de la parroquia de Santa María de Bretoña asistí a dar sepultura eclesiástica  al cadaver de un soldado que murió en esta citada parroquia en el barrio de Gemil y sin sacramento  por no dar tiempo a ellos y por esquela  que me remitió  desde Mondoñedo un sargento  llamado Vicente  Palmeiro se nombrara  dicho soldado difunto José Juan  y era de la segunda compañía  del segundo Batallón  de Marina se le dijo misa cantada con vigilia  y alguna cera y para que conste lo firmo ut supra.”

“Matheo Ferrero soltero – En veinticinco de Mayuo de mil ochocientos  nueve… asisti a dar sepultura al cadáver  de un militar que murió en esta parroquia barrio de Seselle sin sacramentos  y para acta que se hallo en el bolsillo para ir al hospital de la ciudad de Mondoñedo a curar de su enfermedad  firmada e un tal Julián Bravo  y oro alferez  se llamaba dicho militar Matheo Ferrero y era granadero  del Regimiento Inmemorial del Rey y de la segunda compañía del primer batallón”…

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Nota da Fundación Bautista Álvarez, editora do dixital Terra e Tempo: As valoracións e opinións contidas nos artigos das nosas colaboradoras e dos nosos colaboradores -cuxo traballo desinteresado sempre agradeceremos- son da súa persoal e intransferíbel responsabilidade. A Fundación e mais a Unión do Povo Galego maniféstanse libremente en por elas mesmas cando o consideran oportuno. Libremente, tamén, os colaboradores e colaboradoras de Terra e Tempo son, por tanto, portavoces de si proprios e de máis ninguén
.

Engade o teu comentario:

Os campos marcados con* son obrigatorios.







© Fundación Bautista Álvarez de Estudos Nacionalistas
Terra e Tempo (ISSN 1575-5517)
Avenida de Lugo, 219, 1º, 15703 • Santiago de Compostela • Galiza
981 57 02 65 – info#code#terraetempo#code#gal

A Fundación recibiu unha axuda da Deputación da Coruña na convocatoria de 2018 para a mellora da utilidade de páxina web. Deputación da Coruña